Boo-leden i Nacka

Krokträsken är två små sjöar längs med Boo-leden

Den 15 km långa Boo-leden i Nacka kommun är inte promenaden som kopplar bort dig från sta’n ett par timmar men är ändå värd att vandras. Leden går bitvis längs med elljusspår, villabebyggelse, ibland på vägar och Stockholms ljudbild gör sig påmind med jämna mellanrum - men större delen trampar du ändå på stigar och är omgiven av den rogivande skogen. Och ingen led går utan toppoäng om den slutar vid en fantastisk sommarrestaurang!

Boo-leden utgår från Boo Hembygdsgård i Orminge (närmaste hållplats är Nämdöstigen). Promenaden börjar längs med villagatan Sjöängsvägen men ganska snart viker leden av och ett elljusspår tar vid. Här är det ganska livlig aktivitet vissa dagar med löpare, hundägare och många andra motionärer. Efter en inte alltför lång stund kommer man till slåtterängen Danmarks ängar, en rest av odlad mark från förr, som man kommer att runda för att fortsätta vidare. Dock i ängens bortre ände finns möjlighet till en kort avstickare till Stora Ängsviken med utsikt över Saltsjön.

En stor behållning med Boo-leden är de små sjöarna som passeras. Precis i början ligger den minsta - Svart-potten - och nästa, efter Danmarks ängar, är Krokträsken. Två fina myrmarker med stilla vatten kring vilket skvattram-busken lär sprida en härlig doft. Om detta vet jag ingenting - jag kände ingen doft och var helt fokuserad på skogen som speglade sig i Krokträskens stilla vatten.

Nästa sjö längs med leden är Myrsjön och här är det lämpligt med en varning. Enligt Naturkartan och Nacka kommun ska du nu gå leden på höger sida om sjön - längs med Skarpövägen. Den här sträckan är inte värd besväret - man går längs med en brant sluttning mellan väg och vatten. Underlaget är löst, det är mycket balanserande på stenar, mycket bråte att kliva över som kvistar, nedfallna träd etc (maj 2020) och det finns alla möjligheter att ramla, vricka fötterna, sitta på rumpan. Man kan följa leden såklart men jag råder verkligen alla som inte känner sig stadiga och starka att gå runt sjön på andra sidan. Precis i början av Myrsjön, när vattnet glimtar mellan träden, kan man antingen gå till höger på en i det närmaste osynlig och omarkerad stig som är den besvärliga, offentliga leden jag beskrivit ovan, eller följa orange markering till vänster och runda sjön medsols. Det blir bara lite längre, och det är ont om markeringar men så länge man har Myrsjön på sin högra sida kommer man fram till avfarten Margretebergsvägen på Skarpövägen som är nästa del på Boo-leden.

Leden följer den lilla grusvägen Margretebergsvägen som ganska snart övergår i en stig vid Orminge Kolonisterna och en liten paddock. Här skymtar toppen på Boo Kyrka längre fram men leden tar en sväng längs med Sågsjön innan den når fram till kyrkan på höjden. Efter ett par hundra meter på Värmdövägen viker leden sedan av upp i skogen igen och nästa anhalt - Himlaberg. Boo-leden går inte naturligt förbi utsiktsplatsen Himlaberg utan du måste vara uppmärksam på en delning med orange markering både rakt fram och upp till höger. Det fanns i maj 2020 inga skyltar tyvärr. men det är upp till höger du ska gå. De extra 100-talet meter upp på Himlaberget är värt att gå - kanske inte för utsikten men för att sätta sig en stund och njuta av öppenheten på innerskärgårdens högsta höjd.

Nu går sluttampen på Boo-leden genom lågland med lövträd och slutligen ett elljusspår till Velamsunds gård/Nacka Ridskola och restaurang “Långa raden”. Boo-leden är kanske inte Stockholms mest spektakulära led, och den är inte direkt perfekt skyltad och underhållen, men ingen led har gåtts förgäves om den avslutas en solig dag på en fin restaurang vid vattnet!

Leden nås med kommunaltrafik både vid start och mål. Närmaste hållplats till starten vid Boo Hembygdsgård är Nämdöstigen. Vid hemfärd från Velamsunds Gård promenerar man ca 1,6 km för att nå hpl Tegelövägen. Gå längs med Velamsundsviken på Röda spåret till en skylt hänvisar till Sommarbodavägen och en busshållplats. Stigen leder in i skogen längs med betesmarker och kommer att göra en 90-graders sväng upp till höger och en riktigt brant, men kort, sluttning som man ska upp för innan Sommarbodavägen dyker upp och vägen leder ned till hpl Tegelövägen. Här är det lönt att hålla ordning på busstider - de går inte så ofta och särskilt inte på helger.

Svart-potten är en av flera småsjöar längs med Boo-ledenSvart-potten

Krokträsken är två små sjöar längs med Boo-ledenKrokträsken

Brygga över till den privata ön Korsholmen i Myrsjön längs med Boo-ledenKrokholmen i Myrsjön

Gå med stor försiktighet om du följer leden!

Sågsjön längs med Boo-leden är ett perfekt fikastoppSågsjön

Uppe på Himlaberg längs Boo-leden njuter man av högt i takHimlaberg

Vid Boo-ledens slut ligger restaurangen Långa radenRestaurang Långa raden

Boo-ledens slutmål är VelamsundsvikenUtsikt från restaurangen - Velamsundsviken

Länkar till kartor och rutter över Boo-leden

Länkar är färskvara och ibland flyttas de. Är någon trasig beklagar vi det och hänvisar till en google-sökning.

En karta från Nacka kommun till Boo-leden finns här

Naturkartan har också en ledbeskrivning som du hittar här

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.